Jak zadbać o stawy pracoholików, sportowców i seniorów?

Jak zadbać o stawy pracoholików, sportowców i seniorów?

Coraz częściej prowadzimy siedzący tryb życia, większość dnia spędzając przed komputerem. Gdy odczuwamy ból szyi, kręgosłupa, stawów czy nadgarstków rady szukamy w wyszukiwarce internetowej. Tymczasem aktywność i odpowiednia suplementacja mogą nam bardzo pomóc.

 

Co wpisujemy w wyszukiwarkę? Najczęściej są to frazy: ból biodra, ból kręgosłupa, ból szyi, kolan, ból nadgarstka, ból stawów, poranna sztywność stawów. Dolegliwości te związane są z naszą aktywnością lub jej brakiem, wynikają też z wieku. Przyjrzyjmy się im bliżej.

 

Ból stawów

Ból stawów może manifestować się w jednym lub wielu stawach, np. kolanie, łokciu, kręgosłupie. Dotyczy on często seniorów i może być objawem stanu zapalnego w tkankach, reumatyzmu.  Towarzyszy mu czasami obrzęk, opuchlizna, zaczerwienienie czy podwyższona ciepłota okolic stawu. Na bóle takie narzekają również osoby z nadwagą, otyłość zwiększa bowiem ryzyko występowania dolegliwości zwyrodnieniowych stawów – zwłaszcza stawów kolanowych, które nie radzą sobie z masą ciała. Oczywiście najprostszym rozwiązaniem jest zadbanie o wagę, jednak w praktyce to ciężka i mozolna droga. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku konieczne jest wsparcie preparatami zawierającymi kwas hialuronowy oraz siarczan chondroityny. To składniki konieczne dla odbudowania sprawności stawów i utrzymania ich mobilności.

 

Ból szyi i karku

Tego rodzaju ból może mieć wiele przyczyn – ale ostatnio w związku z pracą przy komputerze w domu, gdzie nie mamy odpowiedniego krzesła i biurka, związany jest często z przeciążeniem mięśni. Dzieje się tak, gdy trzymamy głowę długo w jednej pozycji, np. wpatrując się w monitor lub źle śpiąc. Ból tego typu związany być może również ze zmianami zwyrodnieniowymi, wadą postawy, urazem czy zmianami neurologicznymi. Jeżeli jednak przyczyna jest banalna, należy po prostu przestrzegać zasad higieny pracy i zacząć ćwiczyć szyję.

 

Poranna sztywność stawów

Problem ten związany jest w wiekiem. Po sześćdziesiątym roku życia stawy, nie są już tak sprawne jak wcześniej. Zaczynamy zauważać, że kolana, biodra, stawy palców tracą swoja płynność. Seniorzy często mówią, że muszą się „rozchodzić”, dopiero wtedy mogą w miarę normalnie funkcjonować. Z wiekiem obniża się zdolność organizmu do produkcji kolagenu, a to on odpowiedzialny jest m.in. za dobre nawilżenie stawów. Poranna sztywność stawów, czy ból stawów mogą świadczyć o chorobie zwyrodnieniowej. W takich wypadkach wskazana jest umiarkowana aktywność fizyczna oraz odpowiednia suplementacja. Jednak poranna sztywność stawów może świadczyć o innych chorobach, np. autoimmunologicznych, związanych z kręgosłupem, podagrą czy boreliozą. Konieczna jest więc konsultacja lekarska i szybkie wdrożenie odpowiedniego leczenia.

 

Ból bioder

Na bóle biodra cierpi wielu pacjentów, zwłaszcza po 40 roku życia. Ból może być spowodowany m.in. przeciążeniem stawu biodrowego, jego podrażnieniem czy też zwyrodnieniem. Ta ostatnia przyczyna, w której dochodzi do uszkodzenia chrząstki stawowej panewki stawu lub degeneracji głowy kości udowej, powoduje najwięcej cierpienia. Nie oznacza to jednak, że pacjent skazany jest na całkowitą bezczynność – ruch jest dobry, ale odpowiedni. Wskazane są przede wszystkim – pływanie stylem grzbietowym i kraulem i jazda na rowerze (ale nie kolarzówce – kręgosłup powinien być bardziej w pionie, więc zalecany jest rower miejski). Dobra jest też, bardzo popularna obecnie, joga – ćwiczenia skupiające się na otwarciu bioder i rozciąganiu miednicy.

 

Ból kolan

To częsta dolegliwość osób uprawiających intensywnie sport – zwłaszcza bieganie lub osób, które nagle postanowiły bez żadnego przygotowania – uprawiać sport. Obciążenie stawów i kręgosłupa jest na tyle duże, że oprócz bólu może pojawić się obrzęk czy zaczerwienienie. Konieczne jest wtedy zaprzestanie ćwiczeń i konsultacja lekarska. W praktyce, jeśli ktoś ma problemy z kolanami lub cierpi na zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa nie powinien uprawiać intensywnie sportu, zwłaszcza biegania.

Dla tych pacjentów, którzy odczuwają ból kolan wskazany jest nordic walking, wioślarstwo (wymusza intensywną pracę nóg w bezpiecznym dla stawów zakresie ruchu), pływanie kraulem i na plecach oraz jazda na rowerze.

 

Ból nadgarstków

Nadgarstek zbudowany z wielu kosteczek, mięśni, ścięgien i nerwów. Przypadłością, która pojawia się u pacjentów coraz częściej jest zespół cieśni nadgarstka. Związane jest to z pracą na klawiaturze i częstym posługiwaniem się myszką (cierpią na nią graficy komputerowi). Objawia się nie tylko bólem, ale także m.in. drętwieniem i mrowieniem palców. W przypadku tej choroby konieczne jest leczenie za pomocą zastrzyków sterydowych oraz usztywnienie dłoni. Dobre efekty daje także fizjoterapia, pomaga ona wrócić dłoni do sprawności, jednak trzeba pamiętać, że jest tylko dopełnieniem cyklu terapeutycznego.

 

Ból barku

Ból barku jest bardzo powszechny, może się pojawiać nie tylko podczas wykonywania codziennych czynności, ale także podczas snu. Najczęściej jest spowodowany stanem zwyrodnieniowym, rzadziej wynikiem nagłego urazu. Konieczna jest konsultacja u specjalisty i zastosowanie specjalnego leczenia oraz szeregu dopasowanych ćwiczeń. Tylko lekarz po dokładnym przeanalizowaniu naszego przypadku może zalecić nam konkretne ćwiczenia, które rozciągną i wzmocnią barki.

 

Zdrowe stawy i mocne kości

Z powodu sezonowych ograniczeń naszej aktywności, siedzącego trybu życia oraz szybkiego starzenia się społeczeństwa powinniśmy wspierać nasz układ kostny i stawowy. Ćwicząc i zapewniając naszemu organizmowi odpowiednie dawki kolagenu, kwasu hialuronowego czy chondroityny i glukozaminy zapewnimy sobie większą sprawność i dłuższą samodzielność. Warto o tym pomyśleć wcześniej, bo zapobieganie problemom ze stawami czy kośćmi jest równie ważne, jak leczenie.


« wróć
Płatośći BLIK Płatności DotPay Płatności kartami kredytowymi

Kategorie