Przesilenie wiosenne – jak się przed nim obronić?

22.03.2021 Autor: dr n. farm. Anna Marchelak 

Jest już wiosna, wszystko budzi się do życia, a ty odczuwasz zmęczenie, masz odpływ energii i ciągle chce ci się spać? Nie martw się, to tylko wiosenne przesilenie, z którym boryka się wielu Polaków. Szybko mija, ale skorzystaj z kilku rad, dzięki którym możesz poczuć się lepiej.

Wiosenne przesilenie to zmiany pogodowe, które mogą wpływać na samopoczucie oraz stan zdrowia. Pojawia się ono najczęściej w marcu lub w kwietniu i może trwać około miesiąca (m.in. po zmianie czasu z zimowego na letni organizm potrzebuje około 7 dni, by się przestawić).

Początek wiosny to często walka organizmu o odzyskanie równowagi po zimie. Zanim odzyska on wigor, musi sobie poradzić z trudnym okresem przejściowym i dostosować się do nowych warunków klimatycznych. 

Przesilenie wiosenne – jakie mogą być przyczyny?

Przesilenie wiosenne często wynika z niedoboru odpowiednich witamin i składników mineralnych. Uboższa w trakcie zimy dieta powoduje, że organizm musi się uporać także ze spadkiem odporności. Organizmowi brakuje również witaminy D, potocznie nazywanej witaminą słońca. 

Negatywny wpływ na samopoczucie mają również częste o tej porze roku wahania ciśnienia. W zimie spędza się więcej czasu w domu, a każdy dzień spędzony w zamkniętej przestrzeni mieszkania zmniejsza zdolność adaptacji do zmian pogody. 

Przesilenie wiosenne – kogo dotyka najczęściej?

Z przesileniem wiosennym boryka się wielu Polaków. Z przeprowadzonych badań CBOS wynika, że 60 proc. osób w okresie przedwiośnia i wiosny czuje się gorzej, a u ponad 40 proc. nasilają się wówczas choroby przewlekłe. Niemal tyle samo w tym okresie czuje się bez sił i jest rozdrażnionych. 

Mimo że przesilenie wiosenne jest dość powszechną dolegliwością, są grupy osób bardziej na nią narażone. Do takich zalicza się osoby mające problemy z układem krążenia. Objawy przesileniowe mają także najczęściej osoby ciężko pracujące, które nie mają czasu na odpoczynek.

Objawy przesilenia wiosennego

Przesilenie wiosenne nie jest chorobą, ale dolegliwości z nim związane potrafią być bardzo dokuczliwe. Najbardziej typowymi objawami przesilenia wiosennego są:

  • osłabienie,
  • kiepskie samopoczucie,
  • wahania nastrojów. 

Jednak to nie wszystkie objawy wiosennego przesilenia. Do pozostałych należą:

  • trudności w koncentracji,
  • senność i częste ziewanie oraz odczuwanie znużenia,
  • apatia i brak motywacji do działania,
  • bóle głowy,
  • zaburzenia apetytu oraz dolegliwości jelitowe,
  • większa podatność na infekcje.

Jak przetrwać przesilenie wiosenne?

Co robić, by zmiana pór roku nie dała się za bardzo we znaki? Organizm ludzki potrzebuje czasu na przystosowanie się do sezonowych zmian, jednak można mu w tym pomóc, stosując kilka poniższych zasad:  

  • Wysypiaj się. Organizm z pewnością lepiej poradzi sobie z przemęczeniem, gdy będziesz się spać przynajmniej osiem godzin na dobę. Zasypiaj wcześniej, najlepiej około godziny 22:00-23:00. Dobrym pomysłem są też – o ile to możliwe – krótkie popołudniowe drzemki.
  • Więcej się ruszaj. W naładowaniu baterii na pewno pomoże wysiłek fizyczny. Ruch to najlepszy sposób na wzmocnienie i dotlenienie organizmu. Aby wyrwać się z zimowego letargu, warto postarać się ćwiczyć co najmniej 3 razy w tygodniu przez 30-60 minut. Można spróbować na przykład pobiegać w lesie lub parku albo chociaż wybrać się na dłuższy spacer. Wiosną warto wietrzyć pomieszczenia, w których najczęściej przybywamy. Początek wiosny to także dobry okres na wzięcie kilku dni urlopu i spędzeniu go na świeżym powietrzu. Dzień robi się coraz dłuższy i warto korzystać z każdej godziny słońca, by przy okazji „łapać” cenną witaminę D.
  • Dieta. Dopilnuj, by dieta była urozmaicona, wzbogacona o warzywa i owoce. Pij też dużo wody (około 2 litry dziennie). Ogranicz ilość wysokoprzetworzonych produktów w codziennej diecie. Dobrym pomysłem, dodającym energię, może być kilkudniowe oczyszczanie organizmu za pomocą warzyw i świeżo wyciskanych soków. Warto włączyć do diety orzechy, które poprawią nam nastrój. Zrezygnuj z używek – alkohol, papierosy oraz  kawa wypłukują z organizmu witaminy i mikroelementy. Warto rozważyć uzupełnienie diety preparatami wielowitaminowymi (ale tylko po konsultacji z lekarzem lub farmaceutą). 

Początek wiosny to trudny czas dla organizmu. Koniecznie zwolnij tempo życia, a jest szansa, że obronisz organizm przed przesileniem wiosennym.

 


« wróć
Płatośći BLIK Płatności DotPay Płatności kartami kredytowymi